Onze diensten voor openbare besturen en overheid

Croes in Geetbets, Vlaams-Brabant, biedt u een ruim gamma aan diensten aan voor openbare besturen en overheid via openbare aanbestedingen. Denkt u maar aan wegeniswerken, grondwerken en het slopen van gebouwen en bruggen. Contacteer ons vrijblijvend voor meer info of een gratis offerte. We zijn werkzaam in de ruime omgeving van Luik, Limburg en Vlaams-Brabant.

Ontdek enkele van onze realisaties

Project info

De kinderen zijn verkleed als Bob de Bouwer.
Liefst 450 leerlingen startten gisteren met de sloop van het oude klooster aan de Vrije Lagere School van Paal. Daar komt het eerste van achttien Limburgse scholen die volgens het 'Scholen van Morgen'-principe worden gebouwd. De privésector zal de scholen bouwen en ze ook dertig jaar lang uitbaten.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a)
Met de hulp van 450 dappere 'Bob de Bouwers' sloopte Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) gisteren een muur van het klooster uit 1866. Dat wordt vervangen door een nieuwe basisschool. Dit project wordt het eerste van achttien projecten in onze provincie in de publiek-private samenwerking 'Scholen van Morgen'. Hiermee wil de overheid samen met de privésector een grote inhaaloperatie doen met in totaal 165 nieuwbouw- of renovatieprojecten. "In het nieuwe complex voor VLS Paal komen twaalf klaslokalen", vertelt directrice Lut Vranken. "We voorzien ook een directielokaal, secretariaat, drukkerij, zorglokaal, mediazaal en multifunctionele vergaderruimte. Niet onbelangrijk is dat er ook plaats is voor een EHBO-ruimte en we met een lift en aangepast toilet alle voorzieningen treffen voor rolstoelgebruikers." Volgens minister Smet is de nieuwbouw broodnodig. "In deze nieuwe school krijgen de kinderen vanzelf meer zin om te leren omdat ze de nodige ruimte krijgen, gestimuleerd worden en over de hedendaagse technologie beschikken. Door de crisis is het niet gemakkelijk maar dankzij de publiek-private samenwerking kunnen we 1,6 miljard euro extra in het onderwijs stoppen." Voor Limburg gaat het om een investering van 250 miljoen euro. "Beringen krijgt tweemaal een primeur", zegt Daniël Geerts, general manager van 'Scholen van Morgen'. "Niet alleen komt er de eerste school volgens dit principe, op de scholencampus van Beringen komt ook het grootste complex."

Project info

Doortastend sloopwerk maakt snelle vernieuwing van versleten wegenis mogelijk

Onlangs werd het wegdek van de E34 tussen Zoersel en Oelegem in beide richtingen vernieuwd (8,5 kilometer). De versleten betonnen wegenis maakte plaats voor stil asfalt. Om ze zo snel mogelijk en met een minimum aan hinder te kunnen vernieuwen, werd er in een recordtempo 210.000 ton asfalt- en betonverharding opgebroken.
De werken op de E34 kaderen in de globale vernieuwing van de E34 tussen Ranst en de Nederlandse grens en vonden plaats in twee fases. De aanleg een nieuw wegdek moet het rijcomfort, de geluidshinder en de verkeersveiligheid ten goede komen. Van 1 juli tot begin augustus werd het stuk richting Antwerpen aangepakt. Van begin augustus tot half september was het gedeelte richting Eindhoven aan de beurt.

Rippertanden
Voorafgaand aan de aanleg van de nieuwe asfaltverharding moest de firma Croes de oude wegenis integraal opbreken (210.000 ton). Gezien de krappe uitvoeringstermijn – amper zeventig kalenderdagen, van opbraak tot oplevering – moest het zeer doortastend te werk gaan. “De betonverharding was van die aard dat we zeer zware betonbeukers moesten inschakelen om het beton te laten barsten,” vertelt zaakvoerder Joeri Croes. “Daarna hebben we de grote middelen moeten inzetten om het op te breken. Met maar liefst honderd zogenaamde ‘rippertanden’ hebben we het voormalige wegdek in een mum van tijd verwijderd.”

Extra werkdagen
Croes wist de opgelegde deadline uiteindelijk vlot te halen. Door flexibel te werk te gaan, gaf het hoofdaannemer VBG Colas letterlijk vrije baan. “We zijn dag en nacht in de weer geweest, dat kan je zonder overdrijven stellen,” aldus Joeri Croes. “Door de harde regenbuien die ons land voorbije zomer teisterden, hebben we extra (niet-ingecalculeerde) werkdagen moeten inplannen. Voor ons was dit een verlengstuk van een gelijkaardig werk dat we in 2011 uitvoerden op de E313 tussen Beringen en Tessenderlo (eveneens volledige opbraak van de autosnelweg, inclusief onderfundering). Die ervaring hebben we goed kunnen gebruiken om deze werken tot een goed einde te brengen.”

Project info

Routineklus
Op zaterdagavond 16 maart 2013 werd de autostrade E42 Luik-Namen volledig afgesloten voor de afbraak van de brug te Flémalle. De oude brug, die al gedeeltelijk was afgesloten wegens instabiliteitsredenen, paste niet meer in het toekomstig ruimtelijk ordeningsbeleid van de gemeente Flémalle.
Maandagochtend werd de autostrade terug opengesteld voor het verkeer. Wat ondertussen een routineklus zou moeten zijn voor de firma Croes, bleek de afbraak moeizamer te verlopen dan iedereen voorzien had.

Slagveld
Al vroeg bleek dat de brug geen hapklare brok ging worden. Om de deadline te halen voor de heropening van de autostrade zijn maar liefst 6 extra kranen ingeschakeld geweest op zondagmorgen. Op piekmomenten waren 12 kranen actief om de brug klein te krijgen. Een waar slagveld. Tegelijkertijd moest begonnen worden om de afvoer van het puin te organiseren. Een puike organisatie was geen overbodige luxe. 7150ton is er uiteindelijk afgevoerd geweest inclusief de landhoofden. Eind goed al goed.

Project info

Aanrijding
Het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) besliste de afbraak van de brug uit te laten voeren door de firma Croes nadat een te hoog geladen vrachtwagen de brug raakte op 1 September en de brug onherstelbare schade toebracht.

1 nacht
De zes zware kranen met sloopscharen en breekhamers moesten de 80meter lange brug op de grond krijgen op slechts 1 nacht. De kijklustigen moesten op veilige afstand gehouden worden en het verkeer tussen Jezus- Eik en Terhulpen moest worden omgeleid. Talloze vrachtwagens stonden in voor het vervoer van de afgebroken brug. Om 9 uur zondagochtend en mooi binnen de vooropgestelde termijn, werd de autosnelweg terug opengesteld voor het verkeer.

Project info

Slechts 1 weekend
De af -en oprit Hasselt Zuid aan de E313 moest worden afgesloten voor het weekend van 25 en 26 september om deze her aan te leggen in het kader van de aanleg van een nieuwe carpool parking. Tevens moest er in dat weekend een tunnel geplaatst worden onder de af –en oprit. De nieuwe carpoolparking zou parkeerplaats bieden voor 250 auto’s en zou in het voorjaar van 2011 in gebruik genomen worden.

De feiten op een rij

  • 6000 m² gefreesd: 4000 m² volledige verharding afgefreesd + 2000 m² enkel toplaag
  • 1200m³ uitgraven bestaande fundering
  • 2300m³ ophogen baanbed
  • 1400m³ plaatsen onderfundering + 1400m³ cementgebonden fundering
  • 2800m³ bouwput gegraven om tunnel in te schuiven
  • 5 kranen, 2 freesmachines, 32 vrachtwagens en permanent 30-tal mensen op de werf.

En dit allemaal op slechts 1 weekend. Organisatie was van cruciaal belang om dit allemaal op tijd te klaren.

Project info

Moeilijkheidsgraad
De afbraak van het viaduct richting Antwerpen-Luik op de E313 kon niet echt als een simpele opdracht beschouwd worden. De doorstromende rivier de Jeker, een electriciteitscabine, ondergrondse kerosineleidingen, een waterbekken, dichtstaande huizen, een onder de brug doorlopende weg en in eerste instantie te behouden pijlers maakte het werk alles behalve gemakkelijk. Toch werd de opdracht tot een goed einde gebracht.

Feiten


Ondanks de complexiteit werd het viaduct op amper 4 weken tijd afgebroken. Onderaan enkele feiten:

  • 550 meter lange viaduct
  • Dwarsbalken van 40 ton zwaar
  • 14.500m² op te breken weg
  • 144 pijlers
  • 16.500 ton beton afgebroken
  • Een 160tons Liebherr kabelkraan, 50tons rupskraan Hitachi, 40tons rupskraan Caterpillar en talloze andere machines werden ingeschakeld.

Project info

3 fases
De werken op de E313 Ham-Beringen zijn achter de rug. Althans voor de firma Croes. De toplaag wordt verder afgewerkt door Betonac.
De renovatie van de E313 gebeurde in 3 fases. Elke fase bestond uit het opbreken van de autostrade en het weghalen van het bestaand koffer. Daarnaast werd het opgebroken materiaal terug gerecycleerd op onze eigen breekwerf en als fundering heraangelegd. De in totaal 6,5 km wegdek in beide richtingen werden gerealiseerd in de maanden April tot en met October.

Materiaal en materieel
Voor dit werk werden telkens maar liefst 12 kranen ingeschakeld per fase en talloze vrachtwagens om al het puin weg te voeren. In totaal werd bijna voor 200.000ton wegdek opgebroken en 120.000 ton cementgebonden materiaal aangeleverd vanuit onze nieuwe betoncentrale te Ham.

Project info

Afbraak noodzakelijk
Rond 11uur op 5 februari noopte een ongeval met een vrachtwagen tegen een brug, tot een gedeeltelijke afbraak ervan. De kraan op de vrachtwagen bleek te hoog geladen. Vijf van de zes dwarsbalken werden vernield en ook de betonijzers onder de brug werden doorgesneden.
De autosnelweg van Antwerpen naar Hasselt werd ter hoogte van Geel West afgesloten. Croes werd opgeroepen om de brug af te breken.

Vedere beschadiging vermijden
Het agentschap voor wegen en verkeer (AWV) drukte er nadrukkelijk op om verder schade aan de brugpijlers en wegdek te vermijden. Daarom werd het wegdek met grond bedekt om als buffer te dienen bij het neerhalen van de brug. Drie kranen met betonschaar en breekhamer moesten gecoördineerd te werk gaan naast mekaar. Terwijl de twee uiterste kranen hap voor hap in de brug knabbelde, zorgde de middelste kraan dat de brug niet naar beneden stortte.Een sterk staaltje teamwork was nodig om dit tot een goed einde te brengen. In amper twee uur tijd lag de brug neer.

Project info

Voorbereiding
Verscheidene voorafgaande vergaderingen samen met de klant waren noodzakelijk om de planning op te maken en een gevatte risicoanalyse uit te voeren.

Binnen de tijdslimiet
De E313 autosnelweg werd richting Antwerpen afgesloten voor de afbraak van de brug ter hoogte van Viersel op 31 October 2009. Omstreeks 10u s'avonds begonnen maar liefst zes zware graafmachines met bijbehorende sloophamers en 360° rotererende hydraulische betonscharen aan hun taak. De volgende dag omstreeks middag moest ze vollledig geruimd zijn en het terrein moest klaar zijn om de nieuwe brug te installeren. Dit gebeurde allemaal mooi binnen de tijdslimiet. Talloze toeschouwers waren getuigen van dit spectakel.

Tevreden klant
De 2500ton wegende oude brug werd vergruisd ter plaatse en met onze vrachtwagens afgevoerd naar onze breekwerven. Geen sinecure als men het ijzergehalte in de brug meerekent. Een werk voor echte vakspecialisten kortom.
Hoofdaannemer Louis Mols NV maar ook de overheid was dan ook zeer tevreden over het geleverde werk wetende onder wat een tijdsdruk er werd gewerkt. Het terrein werd mooi opgeruimd en klaar gemaakt om de nieuwe brug in te schuiven. Vroeger dan voorzien ging de autosnelweg terug open voor het verkeer.
Een maand later heeft hetzelfde team dit werk overgedaan aan het klaverblad in Lummen waar twee bruggen gedeeltelijk afgebroken werden.

Project info

30 meter hoog
Croes bvba kreeg de opdracht van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) om de bijna 30 meter hoge oude watertoren te slopen in Meensel Kiezegem (Tielt-Winge) op 29 October 2009. De nieuwe watertoren zou een wateropslagcapaciteit hebben van 1,5 miljoen liter water, driemaal de capaciteit van de oude toren.

Taaie binnenkant
De oude toren, die dateerde van 1967, was klaar voor de sloop. Een andere functie geven aan de oude toren bleek financieel niet haalbaar en de eerste tekenen van betonrot noopte de VMW om de sloopwerken te laten beginnen. De gemetselde buitenmantel kon makkelijk worden afgebroken maar de betonnen kuip en de betonnen ringbalken waren een taaiere klant. Uiteindelijk kreeg de kraan met de lange giek (25m) de toren op zijn knieën.

Referenties van afbraak- en grondwerken voor de overheid door Croes Geetbets, Vlaams-Brabant